Det amerikanske præsidentvalg, og især den nye præsident, har fyldt en hel del i mit nyhedsfeed i det sidste halve år. Så meget så jeg fik en impuls til at beskæftige mig kunstnerisk med det. Som mange andre blev jeg overrasket over at amerikanerne valgte en præsident som Trump, men jeg er mere optaget af den polarisering af vælgerne/folket/os, som valget har tydeliggjort. En polarisering som ikke er eksklusivt amerikansk.

Jeg har lavet to stykker musik, på stort set samme  måde. Begge bygger på tekst som er genereret af kunstig intelligens og bliver læst op af robotter, og kombineres med en lille bid klassisk musik og udvalgte reallyde. Præsidenternes egne stemmer indgår også.

Obama Out, 13:13. Teksten er genereret med udgangspunkt i ti af Obamas taler, kombineret med teksten fra Prædikerens bog. Disse tekster er altså indput til et neuralt netværk, som efter nogle timers eftertænksomhed skriver den tekst, der indgår. Systemet genererede nogle ret fantastiske tekster, bl. a. perlen “And we have to reaffirm the most fundamental of truth: We are going to be swinging”.

Som baggrund, en slags harmonisk fundament, har jeg valgt Ildmusikken, sådan omkring slutningen af tredje akt af Wagners Valkyrie. Jeg bruger ca. 20 sekunders musik, som er strakt ud til 13 minutter. Derudover er der fugle fra min have, en del forskellige maskinlyde og en metaldør (som trænger til olie).

Trump In the Room, 9:01. Teksten bygger på Femte Mosebog og Trumps tale ved CIA, som han holdt få dage efter sin indsættelse. Han var selv meget tilfreds med talen, og udtaler i et interview “There was love in the room“. Den sætning er samplet og strakt, og indgår i stykket.
Baggrunden er fra Berlioz’ Symphonie Fantastique, sidste sats. Ca. 40 sekunder som er strakt ud til knap ni minutter. Desuden høres to ravne, tre tryklufthamre og to meget store maskiner som banker fundamentpæle ned.